A kolik hvězdiček to má?

Tuhle otázku si buďto pokládáme anebo slýcháváme často. Jakmile objevíme nějakou restauraci, první, na co se podíváme: a) jak vypadá jídlo, b) jaké jsou tam ceny, c) jaké jsou tam recenze. A to je vlastně všechno, podle čeho orientujeme svoje chutě a sny. A není to jenom restaurace, je to snad úplně všechno. Jsou to recenze filmů, které jakmile klesnou pod 50 %, je to prostě brak a mělo by to být zakázáno, jsou to také recenze produktů, oblečení, služeb, pobytů – zkrátka všeho, co je vůbec možné zrecenzovat a že toho není zrovna málo.
zvětšovací sklo 

Co je ale špatně?

Často totiž recenzenta nevidíme, neslyšíme, neznáme jeho chutě, sny a koníčky. Zkrátka nevíme, kdo se za tím jménem skrývá. Má stejné chutě jako my? Stejné zájmy? Stejné myšlenkové pochody? Vůbec nikdo neví, ale stejně jim přikládáme až příliš velkou váhu. Pro někoho 3 hvězdičkový hotel je největší pajzl, o který by si neotřel ani nohy určený pro zchudlé šlechtice a sedláky, pro některé je to nejvíc špičkový pobyt, který kdy ve svém životě zažili, dokonce měli každý den nové ručníky a malé mýdla! A jak se říká, kritik čte rychle a zbrkle a dnes to platí dvojnásob. Často se stává, že lidé často něco ani pořádně neozkoušejí, nedotáhnou to do konce, jak by správně jako kritici měli a už pospíchají na internet a okamžitě blezkurychle píší ty nejostřejší recenze.
 
Často jsou také recenze zabarveny subjektivním hodnocením, tedy málokdy se jedná o objektivní pravdu, ale stačí, aby číšník měl špatný den a neusmál se na hosta a okamžitě byl steak nedopečený.
muž u obrazu 

Byznys s kritikou? Cože?

Kdo má kladné hodnocení, ten je dobrý, kdo má záporné, ten je špatný. To je všem jasné. A proto se někteří snaží naklonit si kritika na svou stranu, protože čím více kladných hodnocení, tím větší návštěvnost / prodej a tím spokojenější obchod. Recenzenti jsou často kupování na nejrůznější libůstky a peníze, jenom aby napsali kladné hodnocení. Často samy podniky vybízejí své hosty / zákazníky, aby něco ohodnotili.
 
Člověk zkrátka, aby pořád něco hodnotil. Za chvíli mi bude i místní pekař strkat odkaz do ruky, ať mu ohodnotím dnešní rohlíky, že mu budou lidi kupovat i housky – no není to trochu šílené?

This entry was posted in Nezařazené and tagged . Bookmark the permalink.